چند اصطلاح ابزاری که افراد باید بشناسند
در هر شغل و تفریحی و سبک زندگی یک سری مجموعه اصطلاحات مخصوص و کلمات رمزی وجود دارد. کسانی که این اصطلاحات را می‌شناسند، به سرعت مسائل پیچیده را انتقال داده و در زمان صرفه‌جویی می‌کنند. ولی برای مبتدیان این اصطلاحات ممکن است مانند یک کلمه عبور سخت به نظر برسد.

 1.امپ (آمپر)

امپ یا آمپر مقیاسی برای سنجش شدت جریان الکتریکی است. ابزار الکتریکی، مدارشکن‌ها و سیم‌های رابط درجه آمپر مشخص دارند. زمان انتخاب رابط، به دنبال رابطی با آمپر مساوی یا بیشتر از ابزارتان بگردید. این کار از گرم شدن بیش از حد سیم جلوگیری کرده و تضمین می‌کند که ابزار می‌تواند توان کافی دریافت کرده و به خوبی کار کند.

 

2.لیتیم (یونی)

هرچه تکنولوژی باتری‌ها پیشرفت می‌کند، ابزار می‌توانند مدت طولانی‌تری کار کنند و جریان بیشتری نسب به قبل بکشند. اکثر باتری‌های قابل شارژ مجدد در بازار، لیتیم یونی هستند که کاملاً جایگزین انواع نیکل-کادمیوم (Ni-cad) شده‌اند. باتری‌های لیتیم یونی کوچکتر، سبکتر و از منظر محیط زیستی بهتر از Ni-cad و البته گرانتر هستند. مشابه همه باتری‌ها، باتری‌های لیتیم‌یونی طول عمر محدودی دارند.

3. گشتاور پیچشی (torque)

گشتاور نیروی چرخشی را توصیف می‌کند. این کلمه اصطلاحی است که معمولاً در ارتباط با آچار و یا درایورها استفاده می‌شود. هنگام انجام کارهای ظریف، لازم است بدانید چه مقدار گشتاور برای یک بست مورد نیاز است. گشتاور کم، آن را کاملاً سفت نمی‌کند وگشتاور زیاد ممکن است رزوه را خراب کند و یا سر بست را بشکند.

 

4.نوسان کردن

همانطور که ابزارهای دورانی، یک تیغه یا مته را می‌چرخانند و اره‌های رفت و برگشتی یک تیغه را عقب و جلو می‌کنند، ابزارهای نوسانی یک تیغه یا مته را در یک کمان هموار از یک سو به سوی دیگر نوسان می‌دهند که مشابه حرکت یک پنکه متحرک البته با سرعت بیشتر (و تیغه تیزتر) است. ابزارهای نوسانی در نواحی باریک که کیفیت برش باید بسیار خوب باشد فوق‌العاده هستند. اگر کار ظریفی دارید که نمی‌خواهید حتی ذره‌ای بیشتر از مقدار لازم از ماده بریده شود، یک ابزار نوسانی بهترین انتخاب است.

 

5.سه نظام (chuck)

سه‌نظام قسمتی از دریل یا درایور است که این امکان را فراهم می‌کند که سری درایور یا مته دریل را به سرعت عوض کنید. برای سالهای زیادی سه‌نظام ها “کلید(آچار)” داشتند که آچارهای کوچکی هستند که برای سفت کردن و یا باز کردن سه‌نظام کاربرد داشتند. در حال حاضر بیشتر دریلهای امروزی سه‌نظام های بدون آچار دارند که سرعت را افزایش داده و دیگر امکان گم شدن آچار نیز وجود ندارد.

 

6.ساق (shank)

هنگام خرید اتصالات (از جمله میخ و پیچ) ممکن است متوجه توضیحاتی در مورد ساقشان شوید. ساق میخ، قسمت بلند صاف زیر سر آن است. ساق پیچ به قسمت بین روزه‌ها و سر پیچ گفته می‌شود که بر اساس کاربرد پیچ ممکن است وجود داشته‌باشد و یا وجود نداشته باشد. در نهایت ساق یک مته به قسمتی گفته می‌شود که داخل دریل قرار گرفته و با سه‌نظام نگه داشته می‌شود. ساق های مته دریل با توجه به کاربردشان متفاوتند ولی بیشتر سه‌نظام های دریل امروزی قابلیت نگهداری تقریباً هر نوعی را دارند.